Ādažu pašvaldības policija nopērk PVN shēmās ”izgrieztu” auto, kas pusgada laikā pirkts un pārdots 16 reižu

0 komentāri

Martā kļuva zināms, ka VID pieķēris “Škoda” tirgotāju “Karlo Motors” un sarēķinājis tam iespaidīgas soda naudas. Neizskanēja otra firma, kurai VID arī ir veicis auditu, taču tas ticis vieglāk cauri. Shēmās ar tiem pašiem uzņēmumiem, par ko iekrita “Karlo Motors, bija arī “Subaru” tirgotājs “AdRem Auto”. Taču šai firmai VID pārmet tikai divus darījumu, kas izmantoti PVN krāpšanai. Tas rada šaubas, vai Valsts ieņēmumu dienests tiešām piemēro vienādus standartus, vērtējot, vai uzņēmums ir pietiekami novērtējis savus darījumu partnerus un nav iepinies nodokļu krāpšanas shēmās.

2015.gadā Ādažu pašvaldība izsludināja konkursu par apvidus automobiļa iegādi pašvaldības policijai. Konkursā pieteicās viens pretendents firma “AdRem Auto”, kas par 25 000 eiro piedāvāja apvidnieku “Subaru Forester”.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Skatīt vairāk
Oskars Feldmanis
Ādažu pašvaldības policijas priekšnieks

Tas bija vienīgais pretendents, kas pieteicās. Kas piedāvāja “Subaru” tipa automašīnu, kas atbilda specifikācijai nu kuru mēs it kā gribējām. (NP: Un restes un bākugunis, jūs jau nopirkāt viņu gatavu?) Nē, tas bija iekļauts specifikācijā, kas tas kurš piegādā transportlīdzekli, viņam tas atbilstoši jāaprīko.

Ādažu izsludinātajā konkursā bija nosacījums, ka mašīnai jābūt ne vecākai par gadu. Nopirktais “Forester” prasībai atbilda. Firmas pārstāvji skaidrojuši, ka tā bijusi salonā kā demonstrāciju auto, tāpēc arī odometrā neliels noskrējiens – apmēram 400 kilometri. Vairāk par automašīnas vēsturi neviens pašvaldībā neesot interesējies.

Tomēr tā ir interesanta. Ceļu satiksmes drošības direkcijas informācija liecina, ka auto pusgada laikā pirkts un pārdots sešpadsmit reizes. Vispirms šo auto 2014.gada oktobrī “AdRem Auto” nopērk no izplatītāja “Subaru Nordic” AB. “AdRem Auto” to tajā pašā dienā pārdod Lietuvas firmai “Generitus”. Lietuvieši to pārdod kādai Latvijas kompānijai, kas to reģistrē kā eksportējamu auto. Seko vēl 13 darījumi, auto četrreiz eksportēta un importēta uz un no Lietuvas, līdz nonāk atpakaļ pie “AdRem Auto”, kas to 2015.gada jūlijā pārdod Ādažu domei. Šāda mašīnas izvešana uz ārzemēm un importēšana atpakaļ liecina par PVN shēmu. Eksportējot to uz Lietuvu, auto īpašniekam Latvijā ir tiesības no valsts budžeta saņemt atpakaļ samaksāto PVN.

Māris Sprindžuks
Ādažu novada domes priekšsēdētājs

Tas izskatās ļoti interesanti, es domāju, ka to noteikti vajag pārbaudīt. Tāpēc ka tas galīgi jocīgi izskatās. Man pirmā redzēšana. Principā mūs interesē cena un produkts, kas tur ir pirms, es pat nezinu, vai mēs to zinām.

Valsts ieņēmumu dienests darījumus ar šo automašīnu ir atzinis par fiktīviem. Atrasts arī 2014.gada Range Rover Sport, par kuru slēgti fiktīvi darījumi. VID veiktā audita rezultātā, par abiem auto firmai jāsamaksā valstij 20 tūkstoši eiro PVN plus soda naudas.

“AdRem Auto” ir viens no “Subaru” oficiālajiem tirgotājiem Latvijā, taču tas tirgojas arī ar citu marku automobiļiem. Firmai ir savs serviss un lietoto auto placis Teikā, Brīvības ielā. Uzņēmuma lielākais īpašnieks ir Māris Īle. Te reģistrēta arī otra viņa auto tirdzniecības kompānija “Īle & Herbst”.

Abas mašīnas “AdRem Auto” iegādājies no viena un tā paša darījuma partnera. SIA “GT86”. Šo firmu Valsts ieņēmumu dienests identificējis kā nodokļu shēmas dalībnieku kopā ar vēl vismaz desmit citām.

“GT86” savā interneta lapā reklamējas kā ekskluzīvu auto nomas uzņēmums. Kā atrašanās vieta uzrādīts dzīvoklis Rīgā, Maskavas priekšpilsētā. Uzrādīta viena stāvvieta dzīvokļu un biroju kompleksā Panorama plaza. Valsts ieņēmumu dienests uzskata, ka birojs un autostāvvieta ir tikai butaforijas, kur nav veikta saimnieciskā darbība. Lursoft dati liecina, ka uzņēmums 2015.gadā apgrozījis gandrīz 5 miljonus eiro.

Arnis Kļaviņš
SIA “GT86” īpašnieks

Man diemžēl nav zināms, es nenodarbojos ar PVN atmaksām. Es izpildīju vienkārši pirkšanas pārdošanas darījumus. (NP: Kāpēc tās mašīnas caur Lietuvu gāja?) To es jums nemāku komentēt. Es pirku mašīnas Latvijā. Es nezinu, kāpēc viņas ir bijušas, ja viņas tur ir bijušas.

Kļaviņš nenoliedz, ka viņa sadarbības parteri ir “AdRem Auto” un citas pazīstamas auto tirdzniecības firmas. Viņa darījumi ir bijuši likumīgi, bet Valsts ieņēmumu dienesta uzrēķins apstrīdēts. Nekā personīga rīcībā esošā informācija liecina, ka “GT86” mašīnas pirka no SIA “Gembridg”. Arī šis uzņēmums norādījis, ka mašīnas tiek glabātas “Panorama Plaza” auto stāvvietā.

Kāda Āgenskalna nama pirmajā stāvā būtu vajadzējis būt firmas “Gembridg” ofisam. Firma veiksmīgi nodarbojusies ar auto tirdzniecību, pirkti un pārdoti vairāki desmiti automobiļu. Tagad izrādās, ka firmā visticamāk, ir bijuši blēži.

Firmas apgrozījums 2015.gadā bijis 10 miljoni eiro. Darījumu ķēdēs šī bija firma, kas auto pirka no Lietuvas uzņēmumiem, lai tālāk pārdotu “GT86”. “GT86” savukārt to pārdeva firmām, kas auto eksportēja, iegūstot tiesības nemaksāt PVN par citiem saviem darījumiem. Tas arī ir PVN shēmas mērķis.

Lietuvas firmas pārstāvējuši Latvijas pilsoņi. Firmas reģistrētas pamestos dzīvokļos un tām nav telpu saimnieciskajai darbībai. Kā automašīnu piegādes vieta norādīts Lietuvas transporta reģistrācijas dienests (Pasvalis, Mušos g.4, Lithuania).

Ja “Subaru Forester” cena ir 25 000 eiro, tad ar šādu darījumu shēmas dalībnieki iegūst 5250 eiro. Attiecīgi, ja “Range Rover Sport” vērtība bija ap 80 000 eiro, tad PVN ir 16 800 eiro. Abas mašīnas uz Lietuvu eksportētas četrreiz, tādējādi kopējais nodarītais posts valsts budžetam varētu būt ap 100 000 eiro.

“AdRem Auto” ar šīm firmām sadarbojies vairāk nekā divas reizes, taču par pārējiem darījumiem, lai gan tie ir aizdomīgi, Valsts ieņēmumu dienestam pretenziju nav. Citādi ir ar “Škoda” oficiālo dīleri “Karlo Motors”. Arī šis uzņēmums sadarbojās ar “GT86” un citām firmām, kas figurē darījumos ar Ādažu policijas “Subaru Forester” mašīnu. Par darījumiem ar 40 automašīnām Valsts ieņēmumu dienests uzņēmumam “Karlo Motors” uzrēķinājis 750 000 nodokļu uzrēķinu un soda naudas.

Nodokļu mahinatori cenšas panākt, lai darījumos iesaistītās firmas saimnieciskā darbība izskatītos īsta. Shēmā jābūt reāli strādājošiem uzņēmumiem, kas var izmantot sashēmotos labumus – saņemt no budžeta nodokļu atmaksas vai atvieglojumus. Nereti shēmās, pašiem nezinot, iesaista arī godprātīgus uzņēmējus. Nodokļu administrācijai ir grūti atšķirt godprātīgos no tiem, kas shēmā piedalās apzināti. Tāpēc tiek vērtētas dažādas darījumu un firmu pazīmes. Vai firma atrodas deklarētajā adresē, vai tai ir darbinieki, vai ir saimnieciskajai darbībai atbilstošas iekārtas un telpas. Pamatojoties uz šo informācijas kopumu Ieņēmumu dienests izdara secinājumu, vai shēmā iesaistītie uzņēmumi zināja vai nezināja, ka darījumi ir vērsti uz nodokļu krāpšanu.

Inese Bindemane
VID Nodokļu kontroles pārvaldes direktores vietniece

Pierādījumiem, lai piemērotu principu, ka nodokļu maksātājs zināja, vai tam bija jāzina, ka tas iesaistās darījumu ķēdēs ar mērķi izkrāpt pievienotās vērtības nodokli, tiešām ir jābūt objektīviem un nodokļu administrācijai pierādāmiem, ka nodokļu maksātājs to apzinājās, ka viņš atrodas šādā situācijā.

Pēc Nekā personīga rīcībā esošās informācijas abu auto firmu gadījumos apstākļi bija līdzīgi. Valsts ieņēmumu dienests pirms auditiem brīdinājis gan “Karlo Motors”, gan “AdRem Auto” par aizdomīgiem darījumiem ar firmām, kas ir iesaistītas nodokļu shēmās. “Karlo Motors” brīdinājumus nav ņēmis vērā un turpinājis, bet “AdRem Auto” piebremzējis un, pēc VID datiem, piedalījies tikai vēl divos darījumos. Par “AdRem Auto” aizdomīgajiem darījumiem pirms VID brīdinājuma saņemšanas, nodokļu administrācijai nav intereses. VID noticējis, ka firma nav zinājusi, ka sadarbojas ar nodokļu shēmā iesaistītiem uzņēmumiem. “Karlo Motors” skaidrojumiem, ka nav zinājuši par krāpniekiem, VID netic.

Centieni izvairīties no PVN, lai samazinātu auto cenu un varētu iegūt priekšrocības konkurencē, ir ļoti izplatīta, taču pēdējos divos gados iet mazumā, saka Auto asociācijas valdes loceklis Ingus Rūtiņš. 2014.gadā konstatēts, ka karuseļos izgriezti 1500 automobīļi, pērn jau uz pusi mazāk. Taču vilinājums nemaksāt PVN ir liels. Īpaši izteikts tas ir lietotu auto tirgū, bet arī jauniem auto mašīnas cena bez PVN ir liels kārdinājums pārkāpt likumu. Pircēji nevēloties papildus auto cenai, maksāt vēl arī nodokli.

Ingus Rūtiņš
Auto asociācijas valdes loceklis

Cilvēki to nesaprot, es domāju auto pircēji, nu kāds PVN? Un arī tirgotāji to ļoti bieži nesaprot vai negrib saprast un meklē visādus veidus, kur PVN karuselis ir tikai viens no veidiem, kā izvairīties no PVN sadārdzinājuma automobiļa cenā, ja, ir vēl citi veidi, un dara visu, lai automobiļa cenu samazinātu. PVN ir ļoti būtiskas pašizmaksas komponente un, ja to izdodas izņemt ārā, tad cenas samazinājums ir ļoti ievērojams.

“AdRem Auto” vairākuma īpašniekam Mārim Īlem arī pieder lielākā daļa uzņēmumā “Īle & Herbst”. Abas šīs kompānijas bija dalībnieki pilnsabiedrībā “A26”, kas pērn Valsts policijas konkursā uzvarēja ar “Citroen” markas busiņiem, taču policija līgumu lauza. Prasīto “Euro 6” dzinēju standarta vietā, pilnsabiedrība mēģināja piegādāt zemāka standarta dzinējus.

0 komentāri

Skaties.lv e-jaunumi

Cik jauki! Tu esi pieteicies e-jaunumiem!

Skaties.lv e-jaunumi

Piesakies aktuālāko un interesantāko ziņu saņemšanai savā e-pasta kastītē!

Kas ir e-jaunumi?
Palīdzi savai ādai elpot! Četri likumi pareizai ādas attīrīšanai

Palīdzi savai ādai elpot! Četri likumi pareizai ādas attīrīšanai

Katru dienu mūsu āda ir pakļauta vides kaitīgajai ietekmei – gaisa un ūdens piesārņojumam, kā arī ultravioletajam starojumam. Pareiza un pilnvērtīga sejas attīrīšana ir pirmā palīdzība nogurušai ādai un svarīgs solis ādas veselības un jauneklīga izskata saglabāšanas virzienā.

Vēl par šo tēmu

Vēl šajā sadaļā

Laika ziņas