Sankciju karš nav būtiski skāris Latvijas dzelzceļa pārvadāto akmeņogļu, naftas un citu izejvielu kravu apjomu

0 komentāri

Pagājušais gads salīdzinoši labi noslēdzies vienam no nozīmīgākajiem mūsu valsts infrastruktūras uzņēmumiem Latvijas dzelzceļš. Sankciju karš tomēr nav būtiski skāris pa dzelzceļu pārvadāto akmeņogļu, naftas produktu un citu izejvielu kravu apjomu. 

Latvijas dzelzceļa ieņēmumus pamatā veido saņemtā maksa par dzelzceļa sliežu izmantošanu tranzīta kravu pārvadājumos. Latvijas dzelzceļa lielākais sadarbības partneris ir Krievijas dzelzceļš. Krievijas agresijas dēļ Ukrainā, kaimiņvalsts saspīlētās attiecības ar Eiropu raisīja bažas arī par Latvijas dzelzceļa pastāvēšanu.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Skatīt vairāk

Raizes par strauju kravu kritumu gada nogalē nav piepildījušās, un pērn pa dzelzceļu pārvadāts par 2,2% vairāk kravu. Arī apgrozījums bija par 3% lielāks, turklāt pēdējos piecos gados tas ir viens no labākajiem sniegumiem.

Tā kā izdevās saglabāt kravu apjomu un apgrozījumu, Latvijas dzelzceļa koncerns joprojām bija viens no lielākajiem darba devējiem, nodarbinot 12 tūkstošus cilvēku. Bet nodokļu pienesums budžetam bija 105 miljoni eiro.

Lai gan ģeopolitiskā situācija joprojām ir saspringta, Latvijas dzelzceļa vadība uz šo gadu sāk raudzīties cerīgi.

Pērn Krievijas agresijas dēļ Ukrainā ES, ASV un vēl vairākas valstis ieviesa sankcijas pret Krieviju. Tās pretsankcijas savukārt sāpīgi izjuta daudzi Latvijas uzņēmumi. Pastāvēja bažas, ka cietīs arī Latvijas Dzelzceļš. Tādēļ pagājušā gada beigās Latvijas viens no lielākajiem infrastruktūras uzņēmumiem savā budžetā šim gadam ierēķināja 21% kravu apjoma samazinājumu. Ja tas piepildītos, kravu apjoms būtu mazs, vien 45 miljoni tonnu.

Līdz šim Latvijas dzelzceļu Krievijas sankcijas gandrīz nav skārušas, un jaunākie šā gada pirmo trīs mēnešu dati liecina, ka kravu apjoms sarucis nebūtiski, tāpēc uzņēmumā domā par budžeta prognožu maiņu.

Ja samazinātos apgrozījums, daudziem būtu jāšķiras no sava amata, tāpēc ģeopolitiskā neziņas dēļ noskaņojums uzņēmumā ir nervozs.

VAS Latvijas dzelzceļš viceprezidents Aivars Strakšas

FOTO: LETA

FOTO: LETA

Tas stress, kas ir šim apkārt sabiedrībā, viņš ir, viņš ir darbiniekos, jo dzelzceļnieki neko citu lāga varbūt arī neprot, tas viņus uztrauc, kas būs viņu darba vietām.

Dzelzceļš pagaidām neplāno būtiski mazināt darbavietu skaitu, jo jārealizē lieli investīciju projekti. Un, ja nebūs drastiskas izmaiņas kravas pārvadājumos, tad darbinieku skaits varētu mazināties līdzīgi kā citus gadus – vien uz aizgājušo pensionāru rēķina, kas ir ap 100 cilvēkiem.

Latvijas dzelzceļš pagājušo gadu noslēdzis ar 10,7 miljonu eiro peļņu, bet tikai mazākā daļa – 1,5 miljoni eiro – veidojusies no pamatdarbības jeb ir saņemtās dividendes no meitas uzņēmumiem. Pārējā peļņā ir vien uz papīra – to veidoja pamatlīdzekļu pārvērtēšana. Uzņēmuma akcionārs Satiksmes ministrija lūgs peļņu neizmaksāt dividendēs, bet atstāt uzņēmumam.

0 komentāri
Ko Ziemassvētkos dāvināt bērniem, lai acīs starotu patiess prieks?

Ko Ziemassvētkos dāvināt bērniem, lai acīs starotu patiess prieks?

Ziemassvētki bērniem ir ļoti īpaši svētki – Ziemassvētku vecītis, eglīte, sniegs, piparkūkas, lampiņas, svecītes, dzejoļi un protams – dāvanas! Bez dāvanām bērnam, visticamāk, mūsdienās nav iedomājami Ziemassvētki, jo tieši tāpēc taču tiek rakstītas vēstules vīram uz Ziemeļpolu, lai izstāstītu savas kvēlākās vēlēšanās, ko svētkos gribētu saņemt šogad!

Vēl šajā sadaļā

Laika ziņas