Kā veicies tiem Latvijas uzņēmumiem, kas atvēruši durvis uz Ķīnas tirgu?

2 komentāri

Ilgi knibinātās un bieži daudzinātās durvis uz pasaulē lielāko noieta tirgu, kas atrodas otrā pasaules malā, un kura pieprasījumu nebūtu iespējams apmierināt pie labākās gribas, šonedēļ Latvijas piena pārstrādātājiem beidzot atvērās – jau pēc pāris mēnešiem uz Šanhaju dosies vispirms saldējums, tad sviests un krēmsiers.

Bet, kamēr piena ļaudis sajūsminās, LNT Top 10 skaidroja, kā veicies tiem Latvijas uzņēmējiem, kas ar pasaules lielāko ekonomiku jau strādā?

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Skatīt vairāk

Līdz ar Šanhajas pašvaldības  delegācijas audienci pie Valsts prezidenta un valdības vadītājas, var teikt, ka vienam no lielākajiem pārtikas ražotājiem Food Union kā vienam no pirmajiem izdosies ieiet Ķīnas tirgū. Sākumā ar saldējumu un pienu, bet plāni ir daudz ambiciozāki.

Food Union valdes priekšsēdētājs Normunds Staņēvičs: ”Mēs skatāmies uz mūsu pārējiem FOOD UNION kategorijas grupām, kas ir sviests un krēmsiers, kas ir produkti ar augstu pievienoto vērtību, ko varam ražot no Latvijas piena un dēļ tā, ka viņš ir ļoti piena ietilpīgs – viņam vērtība ir liela.”

Taču lai šajā milzīgajā valstī ielauztos jāpatērē ne mazums pūļu. Piemēram, ķīniešu delegācija izvirzīja ļoti augstas kvalitātes prasības, kuras FOOD UNION ražotnēs arī paši testēja.

Tas var šķist dīvaini – valsts, kura industrializācijas rezultātā regulāri spiesta cīnīties ar izmešu radītajam sekām, vēlas importēt pārtiku, kas kvalitātes ziņā ir pat virs Eiropas Savienības vidējiem rādītājiem.

Kā TOP10 skaidro Latvijas Investīciju attīstības aģentūras Ķīnas filiālē – šajā pretrunā jāmeklē likumsakarība. Turīgie ķīnieši vēlas bēgt no piesārņojuma. ”Šeit gaiss ir piesārņots, ūdens piesārņots, zeme piesārņota. Tamdēļ, vidējam ķīnietim, vai ķīnietim, kuram pirktspēja aug, viņam ir aizvien pieaugošāka interese par zaļajiem produktiem.”

To, ka Latvijas veiksme Ķīnā varētu būt tieši nišas produkcija, nevis masu produkcija uzsver arī Investīciju aģentūrā. Uz 1,3 miljardu tirgu ar cerībām raugās visa pasaule. Milzīgā Ķīna kopējā Latvijas eksporta struktūrā aizņem tikai vienu procentu, kas to ierindo tikai 20 vietā.Situācija būtiski neatšķiras arī Baltijā kopumā. Igauņi pērn uz Ķīnu pārdevuši preces 123 miljonu eiro vērtībā, Latvija 97 miljonu, savukārt Lietuva 88 miljonu eiro vērtībā. Pozitīvi ir tas, ka ar katru gadu skaitļi kļūst arvien lielāki.

Apskatot eksportējamo preču struktūru, redzams, ka šobrīd ķīniešus vairāk interesē iegūt izejvielas, lai izmantojot pagaidām vēl ļoti konkurētspējīgo darbaspēku preces vairumā ražotu pie sevis. Tādēļ atkal – konkurēt ar to, kas tur jau ir nav jēgas. Jāpiedāvā lietas ar lielāku pievienoto vērtību.

Kukuu mēbeles produkcija šobrīd ir atrodama Ķīnas autonomajā apgabalā Honkongā, kas ilgus gadu desmitus ir dzīvojusi pēc kapitālisma principiem. Interese no vietējo partneru puses apliecina, ka dizaina produktiem ir potenciāls. Problēma nereti ir lielās valsts birokrātijā. Kukuu mēbeles valdes locekle Aija Priedīte-Sietiņa: ”Tie, kas ir maksātspējīgi vēlas to, kas ir atšķirīgs ar savu kvalitāti. Nemeklē masu produktu. Pirmais, ko mums jautāja – kur jūs viņu ražojat? Otrs – vai kāda no izejvielām nenāk no Ķīnas. To viņiem nevajag!”

Četru gadu darba pieredze galvaspilsētā Pekinā ir Maijai Kurtei. Viņa uzskata, ka šobrīd viens no bremzējošiem faktoriem lielākai interesei par Latvijas ražojumiem ir tās atpazīstamības trūkums. ”Tā varbūt ir viena no lietām, kāpēc Latvijas uzņēmējiem ir grūti produkciju piedāvāt. Tas ir jauns tirgus, un Latvija kā eksportētājs ir jauna vienība. Pagaidām vēl neatpazīstama,” tā Linearis IBC valdes locekle Maija Kurte.

Un vēl Ķīna ir to pasaules valstu vidū, kur veiksme nereti ir atkarīga no klimata politiskajā vidē un rīkojumiem no augšas. Tādēļ tas, ko uzņēmēji saka aizkadrā – vēlams attiecības ar Ķīnu nebojāt.

2 komentāri

TOP komentāri

  • Lasītājs
    0

    Lasītājs

    Ja šo var saukt par rakstu, tad te vispār nekā nav. Tirgus sakari ir viena lieta, bet šajā gadījumā svarīgākais ir: cik izmaksā transports un kādām jābūt cenām, lai tas atmaksātos? Raksts ir tukšas pupu mizas!

    24.01.2015 14:33

  • Optimists
    0

    Optimists

    Ļer-ļer-ļer... Pēc virsraksta var noprast, ka būs kāda informācija par uzņēmumu darbu,kuri jau sadarbojas ar Ķīnas TR,un ja vēl ņem vērā,ka tekstā runa ir par pārtikas precēm,tad par kādu no pārtikas ražotājiem,kas jau savu produkciju eksportē,bet kaut kādu vērā ņemamu jaunu informāciju rakstā uzzināt nevar. Kādēļ jāpiesārņo informatīvā vide ar kaut kādu ļer-ļer-ļer...?

    18.01.2015 20:52

Ko Ziemassvētkos dāvināt bērniem, lai acīs starotu patiess prieks?

Ko Ziemassvētkos dāvināt bērniem, lai acīs starotu patiess prieks? 1

Ziemassvētki bērniem ir ļoti īpaši svētki – Ziemassvētku vecītis, eglīte, sniegs, piparkūkas, lampiņas, svecītes, dzejoļi un protams – dāvanas! Bez dāvanām bērnam, visticamāk, mūsdienās nav iedomājami Ziemassvētki, jo tieši tāpēc taču tiek rakstītas vēstules vīram uz Ziemeļpolu, lai izstāstītu savas kvēlākās vēlēšanās, ko svētkos gribētu saņemt šogad!

Vēl šajā sadaļā

Laika ziņas