Asfalta ceļš, meža taka vai stadions – pa kurieni skriet?

0 komentāri

Līdz ar siltās sezonas iestāšanos sportotgribētājiem paveras plaši apvāršņi. Nu mūs gaida ne vien sporta zāles skrejceliņš, bet arī stadioni, meža takas un asfalta ceļi. Ko izvēlēties? Sporta Laboratorijas sporta ārste Sandra Rozenštoka pastāstīja par dažādu segumu priekšrocībām un trūkumiem. Turklāt atklāja, ka vislabākie sportiskie rādītāji sasniedzami, periodiski skrienot pa dažādiem segumiem.

Rūdītie skrien pa asfaltu

Daudzkārt dzirdēts, ka skriešana pa asfaltu ir traumatiska. Arī sporta ārste Sandra Rozenštoka akcentē, ka, skrienot pa minēto segumu, slodze ir lielāka nekā skrienot pa zemes ceļu vai sporta laukumu ar mīksto segumu. Cietais segums nenodrošina amortizāciju, tāpēc mēdz ciest potīšu locītavas, ceļu locītavas un mugurkauls.

Tajā pašā laikā, sporta ārste stāsta, ka skriešana pa asfaltu ir neatņemama maratonistu treniņu sastāvdaļa, jo tieši pa šādu segumu sportisti skrien sacensībās. Ja ir vēlme piedalīties maratonā, ieteicams apvienot skriešanu pa mīksto segumu (zemes ceļu vai stadionu) un skriešanu pa cieto segumu. Tas ir īstenojams, vai nu periodiski variējot treniņus pa asfaltu ar treniņiem pa citu segumu, vai arī viena treniņa ietvaros regulāri apvienojot skriešanu pa dažādiem segumiem. Piemēram, uzsākot skriet pa mežu, bet skrējienu noslēdzot uz asfalta ceļa. Iesākumā būtu vēlams skriet tikai pa mīksto segumu, pakāpeniski treniņu programmā iekļaujot arī skriešanu pa asfaltu.

Skrienot pa mežu, esi uzmanīgs!

Orientēšanās sporta piekritēji ir adaptējušies skriešanai pa mežu un pieraduši pie meža taku mainīgās virsmas, tāpēc viņiem meža vide nav sevišķi bīstama. Taču īpaši vērīgiem jābūt iesācējiem. ”Ja cilvēks skrējienam izvēlas mežu, ir jābūt ļoti uzmanīgam, lai neaizķertos aiz koku saknēm un neizmežģītu potīti,” stāsta Sandra Rozenštoka, atceroties savā ārstes praksē redzētas traumas, kas pielikušas punktu daudziem mērķiem sportā.

Skriešana pa nomali var radīt sāpes celī

Lai gan skriešana pa nomali var likties visnotaļ nevainīga nodarbe, nereti tā var radīt arī negatīvas sekas. Sporta Laboratorijas ārste stāsta, ka dažkārt skrējēji sūdzas par sāpēm celī. Vēlāk atklājas, kas sāpju cēlonis ir skriešana pa slīpu nomali. Tāpēc jāatceras, – sportojot ir jābūt ļoti vērīgam pret savu pašsajūtu un nepieciešamības gadījumā jāmeklē ārsta palīdzība.

Skriešana pa stadionu – argumentēta izvēle

Ir daudz iemeslu, kāpēc skriet pa stadionu ar mīksto segumu ir mazāk traumatiski nekā skriet pa cietu virsmu: stadiona segumam ir labas amortizācijas spējas, tas ir labi pārredzams un, pretstatā meža ceļam, drošs. Turklāt tā ir piemērota vieta, lai trenētos skriet ātri. Diemžēl arī skriešanā pa stadionu slēpjas bīstamība. ”Problēma ir tā, ka cilvēki lielākoties cenšas skriet vienā virzienā, tāpēc kreisais celis tiek noslogots vairāk,” skaidro ārste. Viņa arīdzan norāda, ka šo apstākli var risināt diezgan vienkārši – periodiski mainot skriešanas virzienu.

Jautāta, pa kurieni ieteicams skriet neprofesionālim, kura vienīgie mērķi ir iegūt labāku veselību un izskatīgākas ķermeņa aprises, nevis uzvarēt maratonā, diplomētā ārste arī šajā gadījumā iesaka variēt ar skriešanas vietām.

Individuālas konsultācijas pie sporta ārstes Sandras Rozenštokas iespējams saņemt Sporta Laboratorijā, Brīvības ielā 363, Rīgā. Iepriekš jāpiesakās pa tālruni: 26557425.

0 komentāri
Ko Ziemassvētkos dāvināt bērniem, lai acīs starotu patiess prieks?

Ko Ziemassvētkos dāvināt bērniem, lai acīs starotu patiess prieks?

Ziemassvētki bērniem ir ļoti īpaši svētki – Ziemassvētku vecītis, eglīte, sniegs, piparkūkas, lampiņas, svecītes, dzejoļi un protams – dāvanas! Bez dāvanām bērnam, visticamāk, mūsdienās nav iedomājami Ziemassvētki, jo tieši tāpēc taču tiek rakstītas vēstules vīram uz Ziemeļpolu, lai izstāstītu savas kvēlākās vēlēšanās, ko svētkos gribētu saņemt šogad!

Vēl šajā sadaļā

Laika ziņas