Ko iesaka lietot uzturā fitnesa modelēm?

Skaties Latvijas sieviešu basketbola izlases spēļu tiešraides!
0 komentāri
Ko iesaka lietot uzturā fitnesa modelēm?
Foto: SERGEJS URBANOVIČS

Pareizs uzturs ir ļoti svarīgs visiem cilvēkiem, un, protams, arī projekta Fit Model Latvija 2016 dalībniecēm. Draudzīgu padomu meitenēm neliedza uztura speciāliste Signe Rinkule, kura projekta dalībnieces iepazīstināja ar veselīga uztura pamatprincipiem un uztura sastāvdaļām.

Nodarbojoties ar dažāda veida fiziskajām aktivitātēm, ļoti liela nozīme ir pareizi izvēlētam uzturam. Jāņem vērā gan fizisko aktivitāšu veids, mērķi, kurus gribam sasniegt, kā arī jābūt priekšstatam par produktu uzturvērtību, kā pareizi izvēlēties uzturu gan pirms, gan pēc fiziskās slodzes, vadoties pēc uzstādītiem mērķiem. Lai sasniegtu vēlamo efektu, ir jāievēro uztura veselības principi, jāpārdomā nepieciešamā šķidruma uzņemšanas daudzums.

Foto

Projekta dalībnieces tika iepazīstinātas ar veselīga uztura pamatprincipiem, ēdienreižu skaitu, uztura sastāvdaļām (olbaltumvielām, ogļhidrātiem, taukiem). Dalībniecēm izstāstīja, kā var aprēķināt savu pamatvielmaiņu. Pamatvielmaiņa sastāda aptuveni 66-75 % no kopējā enerģijas daudzuma, ko cilvēks patērē diennaktī. Pamatvielmaiņu parasti aprēķina pēc gadsimta sākumā radītās Herisa-Benedikta (Harris and Benedict, 1919) formulas.

Sievietēm: 655 + 9,65 x ķermeņa masa (kg) + 1,85 x auguma garums (cm) – 4,68 x vecums (gadi).

Pēc aprēķiniem un, ņemot vērā fiziskās aktivitātes koeficientu, katra dalībniece aprēķināja savu ikdienas nepieciešamo kcal daudzumu diennaktī. (kopējā enerģija (kcal/dienā) = pamatvielmaiņa * fiziskās aktivitātes koeficients).

Atbilstoši nepieciešamajai enerģijai jāņem vērā arī uzturvielu sadalījums. Cik daudz ir nepieciešamas olbaltumvielas, kādi produkti ir olbaltumvielu avoti (gaļa, zivis, piena produkti, olas, pākšaugi, rieksti, sēklas) un kā pareizi sagatavot un iekļaut ēdienkartē šos produktus, kā arī kādus produktus izvēlēties ja, netiek, piemēram, lietoti dzīvnieku izcelsmes produkti. Liela uzmanība tika pievērsta arī ogļhidrātiem, to sastāvam uzturā, kad un cik daudz ir nepieciešami ogļhidrāti uzturā, kā pareizi izvērtēt ogļhidrātu daudzumu produktos un biežākie ”klupšanas akmeņi’’ jeb kļūdas izvēlētajos produktos, kuri šķiet ir ļoti veselīgi, bet ne vienmēr tas atbilst patiesībai (šajā sadaļā runājām tieši par cukura daudzuma izvērtēšanu dažādos produktos, piemēram jogurtos). Meitenēm tika stāstīts par tauku izvēli, nozīmi un nepieciešamību ikdienas uzturā, kādi ir piesātinātie tauki un nepiesātinātie, to nepieciešamo daudzumu un izvērtējumu, cik daudz vajadzētu iekļaut ēdienkartē, kuri produkti ir tauku avots.

Noteikti ir jāņem vērā arī maltītes biežums. Jo noteikti vajadzētu ievērot principu biežas ēdienreizes ar pārdomātu porcijas apjomu, kā arī gatavošanas veidu (tvaicēt, sautēt, vārīt, cept cepeškrāsnī).

0 komentāri

Skaties.lv e-jaunumi

Cik jauki! Tu esi pieteicies e-jaunumiem!

Skaties.lv e-jaunumi

Piesakies aktuālāko un interesantāko ziņu saņemšanai savā e-pasta kastītē!

Kas ir e-jaunumi?
Uz XII Jaunatnes dziesmu un deju svētkiem pulcēsies 40 000 Igaunijas jauniešu

Uz XII Jaunatnes dziesmu un deju svētkiem pulcēsies 40 000 Igaunijas jauniešu

Mēdz sacīt, ka latvieši ir liela dziedātāju tauta. Tomēr ar bagātīgām tradicionālo dziesmu un deju tradīcijām var lepoties arī mūsu ziemeļu kaimiņi igauņi. Līdzīgi kā Latvijā Igaunijā dziesmu un deju svētki norisinās ik pēc pieciem gadiem. Savukārt šovasar Tallinas lielākajās estrādēs jau 12. reizi noritēs arī Jaunatnes dziesmu un deju svētki, kas pulcēs tieši jaunākās paaudzes korus un deju kolektīvus no visas Igaunijas.

Vēl šajā sadaļā

Laika ziņas