Ja tavs svars nemazinās, iespējams, vaina ir hormonālajos traucējumos

0 komentāri

Ja kontrolējat savu ēstgribu un ievērojat diētu, bet svars nemazinās, iespējams, vaina ir hormonālajos traucējumos. Kādi hormoni jākontrolē, kā celt vienu hormonu līmeni un samazināt citu hormonu līmeni, lai vēlamo rezultātu tomēr sasniegtu?

Aplūkosim vairākus hormonus, to raksturojumus un ietekmi uz tavu veselību. Varbūt, tu pamani, ka tavs svars nekrītas, un tev šķiet, ka svari rāda nepareizu kilogramu skaitu, tad izlasi un uzzini, kas varētu būt pie vainas. Vai hormoni?

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Skatīt vairāk

Endorfīns (laimes hormons). Tas at­bild par eiforijas sajūtu, spēj bloķēt sāpes, atbrīvot no iekšējas spriedzes, kā arī palīdz mazināt ēstgribu. Šī hormona trūkums noved pie nomākta garastāvokļa, depresijas, ne­kontrolējamas ēstgribas. Endorfīna izstrādi spēj palielināt pozitīvi iespaidi — gājiens uz teātri vai kino, kā arī nodar­bošanās ar sportu. Pusstundu ilgs kardio­tre­niņš hor­mo­na kon­cen­trā­ciju asinīs palielina 5 rei­­­zes. Sajusties lai­mī­gā­­kam palīdz arī daži pro­dukti: jāņ­ogas, sparģeļi, sele­ri­jas, koriandrs, si­nepes, bie­tes, piens, šo­ko­lāde…

Testosterons. Vī­riš­ķī­­­bas hormons ir neaiz­vie­­tojams, lai zaudētu sva­­­­ru. Tas paātrina viel­maiņu, mazina tauku no­­guls­nēšanos, uztur mus­­kuļu tonusu. Tā trū­kums noved pie tā, ka cilvēks kļūst ātri sakai­ti­nāms, pa­zeminās ne ti­kai seksua­litāte, bet arī vis­pā­rējais or­ga­nisma to­­nuss. Šo lī­meni pa­līdz celt pro­duk­ti, kas satur cin­ku (mī­dijas, krab­ji, aus­te­res, ķir­bju sēklas), in­tensīvi spē­ka treniņi.

Foto

Estrogēns. Palīdz sa­glabāt asinsvadus un ādu elastīgus, gara­stā­vokli — labu un libido — aug­stu. Pateicoties šim hor­mo­nam, tiek at­jau­ni­nā­tas šūnas, pa­āt­ri­nās viel­­maiņa, tauku sadalī­ša­nās un to izva­dīšana no organisma. Lai uztu­rētu tā līmeni asinīs, sva­rīgi visi B grupas vitamīni, kā arī E vitamīns (graudaugi, pākš­augi, augu eļļas), K vitamīns (ķirbis, liellopu aknas, olu dzel­te­numi), folijskābe (kāposti, pētersīļi).

Somatotropīns jeb augšanas hor­mons. Atbild par tauku sadedzināšanu. Sti­mu­lē olbaltumvielu sintēzi, kas tieši ietekmē mus­kuļaudu uzbūvi. Šis hormons ietekmē arī saišu, cīpslu, skrimšļu un kaulu izturību. Ja trūkst somatotropīna, muskuļi kļūst ļengani, nokarājas vēders un krūtis. Šī hormona nor­mā­lai izstrādei nepieciešamas olbaltumvielas (liesa gaļa, rīsi, soja, pupiņas), nepiesātinātās taukskābes (treknas jūras zivis), C vitamīns (cit­rusaugļi, skābi kāposti). Izstrādi veicina  regulāra nodarbošanās ar sportu.

Tiroksīns (T4) veicina vairogdzie­dzera darbību. Tā deficīts noved pie aptau­košanās, uzmanības, atmiņas pavājināšanās, miega un ēstgribas traucējumiem. Problēmas ar tiroksīnu rodas joda trūkuma dēļ. Joda avoti ir jūras kāposti, jūras produkti. Hormona līmeni palielina arī regulāri fiziski vingrinājumi.

Noradrenalīns. Aizsargā no stresiem, sti­mulē imunitāti, atbrīvo no spazmām, kā arī palielina asins cirkulāciju. Tā līmeni var paaugstināt ar ilgstošu un intensīvu sporta treniņu pa­līdzību. Tā izstrādi veicina amino­skābe tirozīns (jogurtā) un beta-karotīns (bur­kānos, ķirbjos utt.).

Insulīna pamatfunkcija — cuku­ra līmeņa regulēšana asinīs. Šī hormona augsts līmenis veicina to, ka organisms kā enerģijas avotu sāk izmantot nevis tauk­audus, bet gan ogļ­hidrātu krājumus. Jo vairāk ēdam, jo vairāk iz­strā­dājas insulīns. Tā līmeni var pazemināt, mai­not ēšanas režīmu. Jāēd nelielām porcijām ik pēc 2,5 – 3 stundām un jāierobežo uzturā saldumi un miltu izstrādājumi.

Melatonīns (miega hormons) regulē aizmigšanu, miega ilgumu un dziļumu. Stimulē ogļhidrātu un tauku apmaiņu, kas veicina sva­ra normalizēšanos. Melatonīns regulē vai­­­rog­dziedzera darbību un aktivizē augšanas hormonu. Šī hormona samazināšanās iemesli organismā var būt neizgulēšanās, pārlieku gaiša guļamistaba miega laikā, kā arī darbs naktīs. Lai normalizētu hormona izstrādi, jāguļ ne mazāk par 7 stundām.

0 komentāri
Ko Ziemassvētkos dāvināt bērniem, lai acīs starotu patiess prieks?

Ko Ziemassvētkos dāvināt bērniem, lai acīs starotu patiess prieks?

Ziemassvētki bērniem ir ļoti īpaši svētki – Ziemassvētku vecītis, eglīte, sniegs, piparkūkas, lampiņas, svecītes, dzejoļi un protams – dāvanas! Bez dāvanām bērnam, visticamāk, mūsdienās nav iedomājami Ziemassvētki, jo tieši tāpēc taču tiek rakstītas vēstules vīram uz Ziemeļpolu, lai izstāstītu savas kvēlākās vēlēšanās, ko svētkos gribētu saņemt šogad!

Vēl par šo tēmu

Vēl šajā sadaļā

Laika ziņas