Diētas ārste: Nepareizs matracis, sāls un ūdens – miega ienaidnieki

0 komentāri
Diētas ārste: Nepareizs matracis, sāls un ūdens – miega ienaidnieki
FOTO: Jenvrin Olivier, Flickr.com

Sākoties rudenim, daudzās ģimenēs notiek izmaiņas dienas režīmā – rītos jāceļas agrāk, lai palīdzētu bērniem saposties uz bērnudārzu vai skolu, vakaros jāpalīdz mācībās, un darba apjoms salīdzinājumā ar atvaļinājumu laiku pieaug. Miegam paliek mazāk laika, un sekas drīz vien ir redzamas pat uz sejas. Miegainība, žāvāšanās, zili riņķi ap acīm. Kā šādā situācijā parūpēties par kvalitatīvu miegu, skaidro ārste psihoterapeite Maija Šetlere, fizioterapeits Artūrs Tinte un diētas ārste Lolita Neimane.

“Cilvēka organisms ir sakārtots 24 stundu ritmam. Piemānīt to principā nevar, tāpēc nav tādu ilglaicīgu risinājumu, kā ar dažām stundām kompensēt 8 stundu miegu. Protams, katram cilvēkam organisms darbojas individuāli un pielāgojas vajadzībām, teiksim, cilvēkiem, kuri strādā diennaktis un naktsmaiņās, bet tiekot pie miega, organisms pats kompensē, ko iekavējis,” skaidro M. Šetlere. Stress par to, ka visu neizdodas paspēt, bieži vien noved pie miega traucējumiem. To simptomi ir mundruma zudums, nespēja koncentrēties, miegainība, nespēks, aizkaitināmība, darba kvalitātes zudums un galvassāpes.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Skatīt vairāk

Sāls un ūdens – slikta miega garants

“Viens no būtiskākajiem laba miega faktoriem ir optimāls svars. Liekais svars samazina miega kvalitāti. Viens no pirmajiem miega traucējumiem ir krākšana. Jāatzīst, ka cilvēki, kuri strādā nakts maiņu darbā, ir vieni no pirmajiem, kuri var potenciāli iedzīvoties liekajā svarā – apsargi, tālbraucēji, arī mediķi,” stāsta dietoloģe Lolita Neimane. Svara problēmu gadījumā īpaši jāpiedomā pie atbilstošas guļvietas iekārtošanas.
“Svarīgi, protams, ir nepieēsties pirms miega. Ieteicams neēst vismaz trīs stundas pirms gulētiešanas, un vakariņām izvēlēties vieglus ēdienus – skābpiena produktus, dārzeņus, iedzert dažādas augu tējas,” skaidro speciāliste. Arī dzert ūdeni vakarā ir labi, bet saprātīgās devās, lai naktī nebūtu jāmostas un jādodas uz tualeti. Savukārt sliktākais scenārijs ir saēsties kaut ko sāļu, piemēram, siļķi un sadzerties ūdeni. Sāls aiztur šķidruma izdalīšanos no ķermeņa, tādēļ no rīta būs aizpampusi seja un riņķi zem acīm.

Kāds cilvēks, tāda gulta

Ne mazāk svarīga ir guļvieta. “Labam miegam vajag izvēlēties piemērotu gultu, matraci un spilvenu. Gultai jābūt stabilai, ar nečīkstošu konstrukciju, matracim – atbilstošam cilvēka svaram un neizgulētam. Spilvenu vajadzētu izvēlēties atbilstoši gulēšanas paradumiem. Ja vairāk guļat uz sāniem, tad augstāku un cietāku, ja uz vēdera vai muguras, tad zemāku un mīkstāku,” iesaka Artūrs Tinte.
No gultas piederumiem miega kvalitāte ir atkarīga lielākā mērā, nekā varam iedomāties. Ja matracis ir izgulēts, tad tas nenotur ķermeni pareizi un no rīta mostamies ar sāpošiem, nomocītiem muskuļiem. Turklāt naktī vairākas reizes varam nevajadzīgi pamosties, ieripojot gultas bedrēs. Matraci vislabāk izvēlēties, veikalā tajā ieguļoties. Arī spilvenus vēlams piemērīt jau veikalā, jo liela auguma vīrietim būs vajadzīgs citādāks spilvens nekā smalkai sievietei. Labam miegam vajadzīga vēsa telpa un silta sega, kas ir vismaz 20–30 cm garāka par gulētāju. Segu var izmantot pat piecus gadus, bet vislabāk to mainīt ik pēc trīs gadiem.

0 komentāri

Skaties.lv e-jaunumi

Cik jauki! Tu esi pieteicies e-jaunumiem!

Skaties.lv e-jaunumi

Piesakies aktuālāko un interesantāko ziņu saņemšanai savā e-pasta kastītē!

Kas ir e-jaunumi?
Kā vasarā izskatīties mirdzošai un pievilcīgai? Gatavojies sauļošanās sezonai jau tagad!

Kā vasarā izskatīties mirdzošai un pievilcīgai? Gatavojies sauļošanās sezonai jau tagad!

Vasara nozīmē sauli, karstumu, košus tērpus un aizvien mazāk un mazāk laika, lai pagūtu parūpēties par to, lai šajā laikā mūsu izskats būtu tiešām veselīgs un pievilcīgs. Tā ir tiesa – vasarā mūsu āda saskaras ar ļoti daudziem izaicinājumiem: karsto sauli, sāļo jūras ūdeni un pilsētas piesārņojumu, tāpēc rūpes par ādu vasaras sezonā ir visnotaļ būtiskas.

Vēl šajā sadaļā

Laika ziņas