Viss, kas tev jāzina par sieriem

0 komentāri

Sieri satur organismam viegli uzņe­ma­mas un ar augstu bioloģisko vērtību bagātas olbaltumvielas, dažādus piena taukus, mi­nerālvielas, vitamīnus, kā arī ir neaizstājamo aminoskābju avots. Tikai 2-3 šķēles siera un apmēram 25% no olbaltumvielu dienas normas jau tiek saņemtas. Arī A, D un B grupas vit­amīni, un jo sierā to ir daudz.

Siers ir organismam viegli pieejamo fos­fora un kalcija savienojumu avots. Īpaši tiem, kas satraucas par kaulu sairšanu, siers ir ļoti piemērots pārtikas produkts. 2-3 siera šķēles nodrošina apmēram 50% no pie­auguša cilvēka dienas kalcija normas.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Skatīt vairāk

Kalcija uzņemšanu organismam atvieglo siera sastāvā esošie piena tauki. No piena taukiem sierā dominē piesātinātās taukskābes — sierā ir atrodama cilvēka organismam vislabāk piemērotā taukskābju omega 6 un omega 3 attiecība. Toties transtaukskābes sierā nav sastopamas.

Starp citu, cilvēkiem ar laktozes ne­pa­nesību nereti šķiet, ka viņiem ir liegts baudīt siera priekus. Bet viņi alojas! Sierā, kas nogatavināts ilgāk par 40 dienām, laktozes nav.

Tas ir ļoti noderīgs zobiem. Siera ēšana ietekmē kalcija kārtas rašanos uz tiem, kas savukārt palīdz pasargāt zobus no kariesa un uztur mutes pH vajadzīgajā līmenī.

Arī miegs ir labāks, ja pirms aiz­mig­šanas apēd mazu gabaliņu siera!

Ievērībai

Izvēlies sieru starp ēdienreizēm vai kā uzkodu! Daudziem ir pazīstama situācija, kad nav laika ieturēt pilnvērtīgu maltīti un roka stiepjas pēc šokolādes batoniņa… Ir krietni veselīgāka alternatīva — dažas siera šķēles, kas lieliski remdēs izsalkuma sajūtu. Vienā siera platē var droši apvienot dažāda veida sierus.

Izgaršo sieru ar svaigiem augļiem: aprikozēm, bumbieriem, vīnogām, melonēm, saldajiem ķiršiem un citiem! Tā ir laba ie­spēja ar olbaltumvielām pilno produktu — sieru — papildināt ar ogļhidrātu un vitamīnu avotu — augļiem!

Lieto sieru ar dārzeņiem un riekstiem — tie kopā veido ārkārtīgi veselīgu kom­bi­nāciju! Interesanta un vērtīgām vielām ba­gāta uzkoda ir dažas siera šķēles un riekstu sauja — tie papildinās siera aminoskābes ar vērtīgām taukskābēm.

Baudi sieru ar liesu gaļu, tādā veidā nodrošinot sev kārtīgu olbaltumvielu devu.

Atceries par alternatīvām piedevām maizes vietā! Bērnības iecienītā kombinācija — baltmaize ar sviestu un sieru — nav pats veselīgākais variants. Sieru labāk variēt ar kvalitatīvu rupjmaizi, sausmaizītēm, piln­grau­du krekeriem, papildinot to ar svaigiem dār­zeņiem.

Ēd mīksto, negatavināto sieru! Atce­ries, ka tādu sieru vislabāk lietot kopā ar lielu daudzumu svaigu dārzeņu salātu. Krēju­ma, majonēzes vai eļļas vietā labāk izvēlies citrona sulu ar garšaugiem.

Lieto sieru ar tējām, vīnu vai alu! Pievērs uzmanību, ka kofeīns var traucēt kalcija uzsūk­šanos. Pētījumi gan pierāda, ka tas nenotiek lielos daudzumos, līdz ar to dažreiz sev tasīti kafijas ar sieru neliedz. Lai vai kā — aizrauties nevajadzētu. Visam jābūt ar mēru.

Sieru vislabāk ēst dienas otrajā pusē (launagā vai vakariņās) vai kā uzkodu starp ēdienreizēm.

Kādu siera šķirni izvēlēties?

Ja Līgo vakarā gribat jāņabērnus cienāt ar paši savu Jāņu sieru, pamēģiniet to pagatavot paši. Tam vajadzēs 1 kg biez­piena, 5 l piena, 0,5 l ūdens, 3 olas, 100 g sviesta, sauju ķimeņu, rupjo sāli.

Lej katlā ūdeni un pienu un karsē, līdz sāk vārīties. Nepārtraukti maisot, pievieno biezpienu. Kad masa sāk iet kunkuļos, lej klāt viegli sakultas olas un pieber ķimenes.  Masu nolej caurdurī, kurā ieklāta samitrināta marle, un, ripinot no viena auduma stūra uz otru, notecina sūkalas. Liek atpakaļ katlā, pieber sāli un maisot karsē, līdz veidojas viendabīga masa, kas veļas bumbulī. Liek marlē, izveido ripuli, marles stūrus savirpina virs siera ripuļa un iespiež viducī. Noslogo sieru starp diviem dēlīšiem vai lieliem šķīvjiem un tur zem sloga, līdz tas atdzisis un sastin­dzis. Kad iztin sieru no marles, ripuļa viducī būs iedobe — liek tajā sviestu, ko smērē uz siera šķēles!

Trikantālers ar amoliņu ir īpašs ar savu nedaudz pikanto garšu, ko tam dod siera amoliņa sēklas. Siera un amoliņa apvie­nojums veido neatkārtojamu salikumu, kas ļauj iepazīt vēl nebijušu garšas buķeti. šo unikālo sieru ražo akcijas sabiedrība Trikātas siers, kur tiek  izmantots piens no Vidzemes un Latgales zemnieku saim­niecībām.

Parmas siers, cietais siers — ļoti pie­mērots itāļu pastas ēdieniem — gan to pār­kaisīšanai, gan sacepumiem (piemēram, lazanjai).

Brinza, Rokforas un Pecorino Ro­ma­no — pastas ēdienu (kuri gatavoti uz sviesta bāzes) garšu savdabīgi papildina cieta, pikanta aitas siera piedeva.

Gorgonzola siers (Itālijas zilais siers) — to izmanto mērcēs.

Ementāles sieru var gatavot gandrīz visu produktu sacepumos.

Mozzarella siers — ideāla piedeva da­žādu picu cepšanai, dārzeņu ēdienu gata­vošanai kopā ar tomātiem un baklažāniem, kā arī sadrupināšanai uz pastas.

Holandiešu siers Gauda — labi ie­de­ras dārzeņu un zivju ēdienos. Citi holan­diešu sieri labi sader ar gaļas sacepumiem.

Anglijas Čederas siers piedod pikan­tumu dažādiem sacepumiem, tostermaizēm.

Fontina — vidēji ciets kūpinātais siers, ko var viegli pievienot mērcēm.

Kausētos sierus pievieno mērcēm, bie­zeņzupām.

Mīkstais siers Ricotta — lieliska pa­matsastāvdaļa pastas, pankūku un la­zanjas sacepuma pildījumos, kā arī saldo ēdienu pagatavošanas (īpaši iecienīts Sicīlijā).

Mājas sieru, Mascarpones, Phila­del­phia un deserta sierus izmanto saldo krēmu pagatavošanā.

FOTO

0 komentāri
Kā atrast dāvanas, izvairoties no Ziemassvētku kņadas?

Kā atrast dāvanas, izvairoties no Ziemassvētku kņadas?

Ir pieņemts domāt, ka Ziemassvētku laikam ir jābūt mierīgākajam un klusākajam laikam gadā. Tomēr pirmssvētku periods parasti ir pilns ar steigu, simts darbiem, pirkumiem, rosīšanos virtuvē un nebeidzamiem sarakstiem. Kā iegādāties Ziemassvētku dāvanas, lai tas nepārvēršas galvassāpēs?

Preces vai dāvanu kartes – kura ir labākā dāvanu izvēle?

Preces vai dāvanu kartes - kura ir labākā dāvanu izvēle?

Dāvanas izvēlēties nekad nav vienkārši. Jo ļaunāk, ja tas ir kļuvis par pienākumu. Ziemassvētku laiks ir neizbēgams dāvināšanas (un arī saņemšanas) laiks, kas nozīmē – ir jāmeklē un jāpērk dāvanas! Tomēr, ja šis process kļūst par tukšu pienākumu, tas var sagādāt nevajadzīgu stresu un pat negatīvas emocijas. Katru gadu viens un tas pats… Ja tā ir noticis – šogad vajag censties paskatīties uz dāvanu meklēšanu un gatavošanu pavisam citā gaismā! Lasi tālāk un uzzini – kā!

Vēl šajā sadaļā

Laika ziņas